W dniu 20.10.2022, w Lędzinach, Marta Tabaka, działając jako Fundator Fundacji pod nazwą FUNDACJA 9 GWIAZD POŁUDNIA , na mocy oświadczenia o ustanowieniu fundacji z dnia 19.10.2022 Rep. A 4167/2022, sporządzonym w Tychach, Kancelaria Notariusza Julita Polak-Skawińska.
1. Nadaje Fundacji statut w brzmieniu jak w załączeniu do niniejszej uchwały.
2. Przyjmuje Statut Fundacji wraz z jego tekstem jednolitym, w brzmieniu jak poniżej;
3. Zgodnie z brzmieniem przyjętego Statutu, Fundator ustanawia się Zarządem w/w Fundacji, następujące osoby:
MARTA TABAKA – Prezes Zarządu
MARCIN JĘDRYCHA – Członek Zarządu
Jednocześnie, Fundator oświadcza, iż podtrzymuje, iż ministrem właściwym do nadzoru nad Fundacją, pozostaje minister właściwy ds. Zdrowia.
Preambuła
Niniejsza fundacja, powstając w duchu pomocy i wspierania ochrony zdrowia, ze szczególnym naciskiem na promocję i organizację działań w zakresie promocji instytucji dawców szpiku, rehabilitacji i opieki paliatywnej, podejmuje swoją działalność w formie i zakresie, jak następuje.
Postanowienia ogólne
1. Nadaje się nazwę Fundacji, nazwę Fundacja 9 Gwiazd Południa. Siedzibą Fundacji jest miasto Lędziny, a obszar działania obejmuje cały obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Cele fundacji, oznaczamy :
- ORGANIZACJA AKCJI REJESTRACJI POTENCJALNYCH DAWCÓW SZPIKU W BAZIE FUNDACJI DKMS JAKO WOLONTARIUSZE,
- ORGANIZACJA AKCJI POBORU KRWI,
- ORGANIZACJA I WSPARCIE TERAPII MEDYCZNYCH, REHABILITACJE, LECZENIA,
- ORGANIZACJA I WSPARCIE OPIEKI PALIATYWNEJ
- WSPARCIE MATERIALNE PODMIOTÓW I ORGANIZACJI W RAMACH CELÓW STATUTOWYCH ORGANIZACJI,
- ORGANIZACJA I WSPARCIE WARSZTATÓW, OBOZÓW,KOLONII I INNYCH FORM AKTYWIZACJI I WYPOCZYNKU WSPIERAJĄCEGO PROCESY MEDYCZNE I REKONWALECSENCJE,
- PROMOCJA I ORGANIZACJA WOLONTARIATU
- UDZIELANIE POMOCY OSOBOM FIZYCZNYM W TRUDNEJ SYTUACJI ŻYCIOWEJ, POWSTAŁEJ W ZWIĄZKU Z PROWADZONYM LECZENIEM, REHABILITACJĄ,
- ORGANIZACJA ZBIRÓREK PUBLICZNYCH, WYDARZEŃ ARTYSTYCZNYCH, AKCJI CHARYTATYWNYCH NA RZECZ DZIECI Z CHOROBAMI ZAGRAŻAJĄCYMI ŻYCIU, ORGANIZACJA KONCERTÓW, WYSTAW, SZKOLEŃ, SPOTKAŃ DLA PACJENTÓW ODDZIAŁÓW ONKOLOGICZNYCH.
2. Fundacja może stowarzyszać się z innymi podmiotami w ramach organizacji, tworzyć filie, biura terenowe, oraz być organem założycielskim lub/i udziałowcem innych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.
3. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą. O rozpoczęciu i zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez Fundację, decyduje Zarząd w drodze uchwały.
4. Fundusz założycielski Fundacji wynosi 20.000. W wypadku decyzji o podjęciu prowadzenia działalności gospodarczej, Fundator zobowiązany jest uiścić wyodrębniony fundusz na ten cel, w kwocie nie mniejszej niż 1000zł.
Zasady działania
5. Wszelkie działania Fundacji, winny być oparte o bezwzględny szacunek dla integralności duchowej i intelektualnej każdego człowieka.
6. Nadrzędnym zadaniem Fundacji jest, aby każdy beneficjent jej programów wsparcia, otrzymywał pomoc adekwatną i indywidualnie ukierunkowaną.
7. Pomoc Fundacji nie może być warunkowana przynależnością narodowościową, światopoglądową, rasową, ani religijną.
8. Żadne z działań Fundacji nie może prowadzić do faworyzowania określonych postaw, światopoglądów, czy wierzeń.
9. Fundacja dąży w wykonaniu swoich celów do promowania i aktywnego korzystania z wolontariatu.
Organy Fundacji i Fundator
10. Fundator pozostaje wyłącznie umocowany do zmianstatutu, powołania i odwołania Zarządu, oraz Rady Fundacji.
11. Zarząd może mieć skład od jednej do trzech osób, powoływanych przez Fundatora na 2 letnie kadencje. Fundację reprezentuje Prezes Zarządu Fundacji samodzielnie, lub co najmniej dwóch członków zarządu łącznie. Fundator może jednocześnie zasiadać w Zarządzie. Nie ma ograniczenia ilości następujących po sobie kadencji tej samej osoby.
12. Fundator, po 2 latach kalendarzowych od ustanowienia Fundacji, może powołać co najmniej 3-osobową Radę Fundacji, na 2-letnią kadencję, stanowiącą organ doradczy Fundatora i Zarządu, z możliwością przejęcia przez Radę całości lub części obowiązków Fundatora, jeśli fundator tak postanowi w odrębnym oświadczeniu złożonym w formie aktu notarialnego. Rada Fundacji z urzędu przejmuje obowiązki Fundatora, jeśli nie jest on władny sprawować swojej funkcji ze względów zdrowotnych (ograniczenie zdolności do czynności prawnych), lub na wypadek śmierci.
13. Do Rady Fundacji, powołuje się osoby o nieposzlakowanej opinii, jeśli to możliwe o stosowych kompetencjach merytorycznych, odpowiadających celom Fundacji.
14. Ponadto, tytularnym Ambasadorem i Honorowym Członkiem Rady Fundacji zostaje, za własną zgodą, Dobroczyńca Fundacji (osoba prywatna lub podmiot i reprezentant podmiotu), który w danym roku obrotowym, przekazał Fundacji środki przenoszące dziesięciokrotność średniego wynagrodzenia w danym roku. Tytuł Ambasadora i Honorowego Członka Rady Fundacji przysługuje 24 miesiące od donacji, a przedłużany jest o ten sam okres, w wypadku dalszych donacji, wynoszących wdanym roku obrotowym co najmniej 50% pierwotnej donacji.
15. Honorowi Członkowie Rady Fundacji, mają prawo głosu doradczego, jednak nie przejmują obowiązków Fundatora i nie reprezentują Fundacji, posiadając jednak prawo do powoływania się na przyznany tytuł i używania znaków i odznaczeń przyznanych z tej przyczyny, w okresie posiadania tytułu (w tym we własnych materiałach promocyjnych, publikacjach, etc., z zastrzeżeniem poszanowania integralności i dóbr osobistych Fundacji – przepisy Ustawy o Prawach Autorskich i Prawach Pokrewnych, w zakresie ochrony integralności dzieła, stosuje się tu wprost, gdzie za „dzieło”, uznaje się w/w tytuły, oznaczenia i odznaczenia).
16. Tytuł Ambasadora i Honorowego Członka Rady Fundacji może zostać odebrany decyzją Zarządu, za aprobatą Fundatora, lub, gdy to niemożliwe – za aprobatą Rady Fundacji, tylko w sytuacji moralnie nagannej postawy Honorowego Członka, godzącej z cele Fundacji.
17. Organy Fundacji, mają obowiązek dążyć do wykorzystana środków przekazanych przez Honorowego Członka Rady Fundacji, zgodnie z Jego sugestiami i zaleceniami, jeśli takowe zaistnieją. Odstąpienie od tej zasady jest możliwe z ważnych przyczyn.
18. Nie później niż po trzechpełnych latach obrotowychdziałalności Fundacji, jeśli działanie Fundacji będzie wymagało uzyskania statusu OPP, Fundator ustanowi 3 osobowąKomisję Rewizyjną, badającą i zatwierdzającą prawidłowość działania Fundacji z punktu widzenia finansowego i zgodności z celami Fundacji. Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata obrotowe, a kończy się w momencie zaopiniowania przez Komisję, 3go sprawozdania finansowego i merytorycznego Fundacji.
Zasady formalne działalności
19. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, z której dochód przeznaczony będzie na cele statutowe i utrzymanie Fundacji. Rozdział środków uzyskanych przez Fundację z jej działalności gospodarczej, powierza się Zarządowi.
20. Dopuszczalne jest zawieranie umów o pracę, zleceń lub kontraktów menedżerskich z Zarządem Fundacji, Radą Fundacji i Komisją Rewizyjną jeśli zostanie powołana. Zastrzega się, iż wynagrodzenie zasadnicze pracowników, w tym pracowników etatowych i zleceniobiorców Fundacji nie może przekroczyć dwukrotności średniej krajowej, opublikowanej przez GUS za poprzedni rok. Odstępstwo od tej zasady wymaga uchwały Zarządu, zatwierdzonej przez Fundatora. Przepisy o przejęciu obowiązków Fundatora przez Radę Fundacji, stosuje się odpowiednio.
21. Zasada z pkt powyższego, nie dotyczy niezatrudnionych w Fundacji zleceniobiorców wykonujących prace zlecone, na rzecz bieżącej działalności Fundacji lub/i w związku z określonym projektem (wykładowcy, trenerzy, firmy zewnętrzne, obsługa prawna, księgowa etc.). Zastrzega się jednak, by Zarząd dążył do racjonalnego i rozsądnego kontraktowania usług zewnętrznych, dążąc do wykonywania zadań Fundacji przez jej personel, gdy tylko jest to możliwe.
22. Zatrudnieni Fundacji, wykonując prace dodatkowe wz. z projektami (poza zakresem podstawowych obowiązków służbowych), mogą otrzymać dodatkowe wynagrodzenie w formie premii lub dodatkowych zleceń, z zastrzeżeniem, iż dodatkowe wynagrodzenie nie może przekroczyć miesięcznie 300% wynagrodzenia podstawowego.
23. Fundacja tworzy Fundusz Główny, z którego pokrywa działalność bieżącą, finansuje cele doraźne, oraz dysponuje środkami na Fundusze Celowe. Fundusze Celowe, stanowią wewnętrzną ewidencję Fundacji. Zaleca się przy ty, aby w miarę rozwoju struktur i finansowania Fundacji, tworzyć odrębne konta właściwe odnośnym Funduszom Celowym. Przesunięcie środków pomiędzy Funduszami Celowymi, winno odbywać się jedynie z ważnych przyczyn. Pisemne uzasadnienie tych przyczyn, jest obowiązkiem Zarządu i podlega kontroli.
24. Fundacja może prowadzić zbiórki rzeczowe i pieniężne, z przeznaczeniem na bieżące cele statutowe, w tym ciągle lub doraźne akcje charytatywne. Fundacja pobiera do 10% wartości kwot uzyskanych poprzez zaróbki publiczne i darowizny, na poczet obsługi technicznej i administracyjnej.
25. Fundacja może wspomagać zarówno osoby fizyczne, jak i inne organizacje, w formie pieniężnej, rzeczowej, lub usługowej.
Zakończenie działania Fundacji
26. Fundacja jest ustanowiona na czas nieoznaczony. Likwidacja Fundacji, może odbyć się, zgodnie z odnośnymi przepisami, jedynie na mocy oświadczenia fundatora w formie aktu notarialnego, lub na mocy jednogłośnej uchwały Rady Fundacji, działającej w sytuacji przejęcia obowiązków Fundatora.